fredag 19 mars 2010

Mardrömshandling...

Vill ni få er ett gott skratt... fortsätt då att läs.
Som jag skrev i tidigare inlägg så tänkte jag åka och handla själv med Tuva och Hugo.. ett äventyr kallade jag det. Och det blev det. Minst sagt!

Tuva somnade i bilen när vi åkte till Överby. Kom till parkeringen på Ica Maxi och upptäckte att jag inte hade en endaste 5:a eller 10:a till kundvagnen. Försökte se mig om efter någon att växla med.. men icke. Så det blev till att kånka in en nyvaken Tuva och en skrikandes Hugo. In och kom på att jag faktiskt kunde ta en sån där kundvagn med en bil fram så kunde ju Tuva sitta där, samtidigt skulle jag ju då bli jätte poppis hos Tuva som lät henne få åka i den!
Mmm.. så vi gick till kiosken och bytte körkortet mot en polett. Och redan när jag satte ner Hugo i kundvagnen förstod jag mitt misstag. Vart fan skulle jag nu få plats med maten? Tuva va nöjd i alla fall så jag försökte luska fram ett sätt och kom tillslut på att jag kunde ställa påsarna på sittdelen där barnen kan sitta i vagnen.
Så började handlingen. Allt det där vanliga... bröd, mjölk, jucie, grönsaker, frukt och blöjor? Hm... ja de fick dela plats med Tuva i den lilla bilen. Och när jag kom till Cornflakes avdelningen kom jag på det hemska... hur fasiken skulle jag ta med ut ur affären med alla påsar och Hugo i bilstolen och en Tuva?!

Fanns ju 3 alternativ:
1. Betala sedan ta med stora vråål åket ( ja de är inte smidiga att köra) ända ut till bilen. Packa in all mat, sätta fast barnen och sedan springa in med vagnen igen och byta tillbaks poletten mot körkortet och hoppas på att barnen inte blivit kidnappade eller fått panik där ute i bilen.

2. Betala, gå ut till bilen med stora kundvagnen. Packa in maten. Gå tillbaks till affären med barnen, byta tillbaks poletten mot körkortet och sen åter igen gå tillbaks till bilen.

3. Betala, parkera vagen där den ska vara. Låta Tuva stå o vakta påsarna och lillebror medan jag bytte tillbaks poletten mot körkortet sedan bära Hugos bilstol, en skötväska, 3 matpåsar och 1 blöjpaket till bilen och samtidigt till så att Tuva inte rymmer eller bli påkörd...

Hm?! Gissa vilket alternativ jag valde... Jo 3:an, i tron om att jag va hulken eller nåt. Vilket jag kan intyga att det är jag INTE!

Tre steg fram sen kändes det som om mina armar skulle gå av. Då kom Tuva på den briljanta idén att "mamma jag kan hjälpa dig att bära" vilket innebar att jag nu fick bära Hugos bilstol, en skötväska, 3 matpåsar och 1 blöjpaket och även ha en Tuva hängande i den ena påsen. Folk glodde som tokar, men ingen.. nej ingen vänlig själv frågade ifall jag möjligtvis ville ha lite bärhjälp? Kunde ju varken lämna maten eller barnen för att underlätta det hela utan jag va ju tvungen att bära allt samtidigt!

När jag väl kom till bilen bad jag Tuva va tyst för nu hade mitt tålamod tagit slut. Så i tystnad packade jag in mat och barn i bilen sen satte jag mig vid ratten... och tårarna va till o med nära att komma så irriterad/trött/svettig och arg va jag på mig själv. Vad tänkte jag på? Hur kunde en hel handling gå så fel?
Jag vet någon gång när Tuva va bebis så åkte jag och handlade med Tuva och Emma och vet att jag då sa.. ALDRIG MER!!

Nå vad har jag dragit för lärdom av detta? Jo, ha alltid kundvagns pengar i bilen.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Hihihi du är bra tokig du. Jag har alltid en sån där plastsak liggandes i askkoppen i bilen. Bara ett litet tips. Hade aldrig växel förr heller. Kram Ulrika