torsdag 21 januari 2010

Det godaste jag vet är...

PANNACOTTA
.... så ruggit gott! Så här kommer en variant med blåbär.. om ni inte gillar det går det att byta ut det mot hallon eller jordgubbar!

6 port
2 gelatinblad
5 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 vaniljstång
50g vit choklad
1 dl frysta blåbär


Gör så här:
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Koka upp grädde och socker i en kastrull tillsammans med en delad vaniljstång. Koka upp och skrapa ur fröna ur vaniljstången. Rör ner chokladen så att den smälter och sedan i med blåbären, spara några till dekoration.
Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i grädden så att det smälter. Fördela grädden i 6 portionsformar eller glas. Låt stelna i kylen minst 3 tim. Servera pannacottan direkt ur formen med några blåbär!!

1 kommentar:

Annika sa...

Hej!
jag skriver en kommentar jag oxå, jag gillar din blogg o läser den ofta.
Apropå pannacotta, det har jag aldrig gjort men har fått "dille" på vit chokladmousse.. Är ju såå gott!
//annika