måndag 7 december 2009

Hinnsvepning

Dagens besök på MVC gick bra, jag väger just nu 73 kg.. så jag har alltså gått upp 23 kg sen start. Magen va 37 cm, och hjärtljuden låg på 132.. lägsta någongång.
Sen försökte hon göra en hinnsvepning, men lyckades inte helt... eller hon lyckades inte känna huvudet i varje fall. Men ändå va hon positiv till att det kunde starta. Lite ont gjorde det, och hon frågade flera gånger om hon skulle sluta men det det va bara att bita ihop om man ska få något resultat. Fast det är samma smärta som jag har varje dag, det trycker och jag känner att jag håller på att kissa ner mig.. haha
Har inte fått några känningar mer än lite ont i ryggen i länden.. Känns himla mysko att man går runt och väntar på att få ont. För er som inte vet vad hinnsvepning är så kommer lite info:

"Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen. Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar.
Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn. Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt"

Jaja, satte mig i soffan och tittade på tv när jag kom hem, men fick ett ryck och kände att ska den här bebisen ut då får jag bannemig göra något. Så det blev till att skura badrummet, skrubbade fogarna med tandborste till och med! Så nu glänser det där inne:)
Åt mat när Marcus och Tuva kom hem, sen gick vi till mamma och pappa och fikade lite! Tuva och morfar grejade i källaren och va ute och gav fåglarna mat, hon var hur nöjd som helst!
Nu ikväll har vi glott på tv och jag har tagit ett skönt fotbad. Lånade mammas fotbad med massage, riktigt skönt!
Tuva somnade utan problem vilket är hur skönt som helst. Duktiga tjejen!! Va nog bra för henne att komma tillbaks till dagis efter att ha varit sjuk! Fick hennes fina dagiskort idag med, helt underbart söt va hon, mammas lilla charmtroll!!

Imorgon ska Tuva till dagis igen, men jag har faktiskt inget inplanerat... men nåt måste man ju göra. Så det blir kanske lite bakning eller nåt sånt! Hörs imorgon igen!!

1 kommentar:

Marie [Mamma till William] sa...

Hoppas det lyckas =) Jag vill tro att det hjälpte igång min förlossning, gjorde en hinnsvepning på bf+14 och ja på bf+16 föddes han :)