fredag 26 februari 2010

Förberedelser

Japp, jag försöker att fixa och greja inför morgondagen så att jag slipper stressa då. Har precis strykt alla kläder vi ska ha på oss.
Satt uppe igår kväll och fixade med lite "överaskningar" till imorgon... blev såå bra:) Super duper nöjd!

Jag är hemma själv med Hugo (som förövrigt sover gott i sin vagn)! Marcus är i stan och klipper sig och mamma, Tuva och Emma är på överby och shoppar. Tuva är piggare nu, vilket är skönt. Fast humöret är ändå kvar. Sur som ättika.
Försöker håll hostan i schakt med lite hostmediciner, och även fast hon ibland hostar så att hon kräks upp slem så har hostan blivit bättre. Hon sov nästan hela natten utan att hosta, däremot ville hon sova hos oss men just inatt sov Hugo mellan mig och Marcus eftersom han hostat lite och jag vill ha extra koll på honom.
För igår fick han en hostattack när jag ammade så att han kräktes slem och mat över oss båda. Bara att klä av sig och hoppa in i duschen.
Men han är ändå väldigt pigg och glad och äter jätte duktigt så det är ingen större fara med honom. Pratade med barnmottagningen på NÄL i morse, och de tyckte att jag skulle fortsätta med koksaltlösning i näsan så att snoret och slemmet skulle komma ut lättare. Och så länge han åt och va pigg så va det ingen fara.

Han är så go nu för tiden, jollrar och pratar massor. Och det räcker med att man går förbi honom om han sitter i babysittern så slänger han av med ett av sina underbara leenden så man bara smälter. Och kittlig är han oxå. Speciellt när jag ska va taskig och tvätta honom i armhålorna.. då skrattar han så att han kiknar.

Ska bli skoj imorgon, men även skönt när det är avklarat. Mycket att fixa och planera. Speciellt när man har 3 barn som ska orka med hela långa dagen. Då får mutor som godis, film och sånt packas ner.

Tuvas dagisfröken ringde förut och berättade att dagis förmodligen va stängt nästa vecka oxå. Men att de hade en plan B och det va att Tuvas fröken som tidigare har varit dagbarnsvårdare skulle ta emot lite barn hemma hos henne tillsammans med en annan fröken. Och att Tuva isåfall va välkommen på torsdag så hon kunde leka av sig. Men att vi skulle höras mer på måndag!
Jag är glad som är mamma ledig så att det inte stället till så mycket problem för oss, även fast jag hade tyckt att det skulle vara väldigt skönt för både mig och Tuva om hon kunde gå på dagis nästa vecka. Men om hon är frisk så får vi ändå se till att hitta på roliga saker de andra dagarna och inte bara sitta hemma för då klättrar hon väl på väggarna tillslut. Men tänk de föräldrar som måste ta ledig från jobbet pga detta. Och i 2 veckor oxå som det nu verkar bli. Varför tar de inte bara bort snön? Så svårt kan det väl inte vara? Ring in några arbetslösa, eller som jag och Marcus diskuterade... föräldrarådet på dagis får väl ta tag i det så får alla föräldrar komma dit med varsin skyffel och hjälpa till och skotta. Detta drabbar ju alla!!

Nä nu ska jag fortsätta greja lite! P&K

1 kommentar:

Broberg sa...

Håller med! In med de arbetslösa! Folk klagar på att de inte finns jobb och nått att göra! Finns ju massa med jobb just nu till dom!!! Hade inte behövt rasa en massa tak om arbetsförmedlingen skickade ut lite folk! Men men som jag sa till arbetsförmedlingen: -Så ni menar att för att jag ska få jobb så måste jag gå hemma och stämpla?!?! Svar: - Ja är de så du tolkar de!
Inte konstigt att folk inte jobbar, då får man ju inget jobb genom arbetsförmedlingen!