tisdag 16 september 2008


.. tårarna trillar ner för mina kinder...
konstigt att någon man aldrig har träffat kan beröra en så mycket..


För några månader sedan var det en artikel i TTELA om en tjej från Trollhättan.. Madeleine 20 år som den 13 september 2007 fick sin diagnos Desmoplastic Small Round Cell Tumor, och den har sitter ilevern. Det är en väldigt ovanlig typ av cancer, bara ca 3000 personer i världen får den varje år, och 9 av 10 som får den är killar i övre tonåren.
Jag har följt hennes blogg varje dag sedan dess.. och som ni vet med bloggar, så känns det efter ett tag som om man känner den människan man läser om. Hon har åkt in och ut på sjukhuset och verkligen kämpat om att bli frisk och inte låta "Den jävla idioten" som hon kallar cancern.. förstöra hennes liv.
Nu har hon inte bloggat på ett par dagar, så då har jag följt hennes mammas och hennes pojkväns bloggar. Och igår natt somnade Madeleine in... Känslan slog emot mig direkt när jag gick in på hennes blogg för att se ifall det uppdaterats något.. istället för 50 kommentarer fanns nu över 170 kommentarer... jäklar nu är det kört tänkte jag.. och började läsa kondoleans efter kondoleans..
Blir så arg över att en ung människas liv kan rasera bara sådär..hon hade varit krasslig ett tag men det tog många läkarbesök innan någon uppmärksammade läget.. och allt gick så fort.. 1år..
Blir oxå behrövad hur svensk sjukvård skött allt.. dumma läkare det finns! När hon låg inne sista gången ville hon inget hellre än att komma hem, men läkarna vill lägga in henne på ett äldreboende.. grr...


Läs gärna Madeleines blogg http://jagefrisk.blogg.se/index.html, hennes mamma Anne http://levaidag.blogg.se/eller hennes pojkvän David http://therealcolombo.blogg.se/

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland sker det man verklige inte vill ska ske. Är det någon som står en nära är det dessto jobbigare för de som blir kvar.

Med Madde var det så att hon berörde trotts att jag aldrig mött henne.

Idag har bloggvärlden plötsligt fått en ny sida med över 10.000 besök på ett dygn. Det är Madde som enbart 20 år har lämnat jorden. Hon dog i en ovanlig form av cancer.

Jag har givit mig själv en utmaning att se till att samla in 100.000 kr till Lucia åt Barncancerfonden. Det skall gå med bloggvärldens hjälp och med sann Maddeanda. Madde har varit viktig för många, hennes texter är verkligen fantastiska liksom hennes mammas och hennes killes.

Hoppas att du länkar till inlägget så att det går att nå målet åt Barncancerfonden. Samt att du vill ge ett bidrag.
http://enbart.blogg.se/2008/september/080916-enbart-gastblogg-av-anne.html