onsdag 14 juli 2010

Säg ingenting till mig, det hörs på stegen när du går...

sitter här och lyssnar på Melissa Horn.. åh, snart är det fredag! Ska bli så kul!!

Onsdag morgon och vad händer i det lilla röda huset i Vesten måntro? Marcus och Andreas grejar med altanen (underbart att det händer nåt!!!) Hugo kryper runt och pillar på allt, och Tuva och Emma är uppe på sina rum och leker med dockor!

Det händer inte så super mycket idag tror jag.. har inte planerat nåt i alla fall men det är skönt för igår va det änna fullt upp.. eller ska jag börja berätta om måndagen kanske?

I måndags va vi hemma på dan.. Emma och Tuva va hos mormor och lekte med Melker, badade och busade. Jag tvättade och grejade hemma. Och på eftermiddagen åkte vi till Angelica, Jonas och Benjamin... vilken underbar liten kille. Ja kolla själva....

Så liten och så mycket hår på huvudet!
Benjamin och Tuva
Emma tyckte att han va fin!
Igår hade vi fikabesök av Andreas, Jessica, Alexander och Arvid på förmiddagen... fikade och barnen lekte. Sen när de skulle åka hem kom en bil och då va det Angelica, Jonas och Benjamin som kom och hälsade på! Så vi fick mysa med lill killen igen!
Sen när de åkt ringde Affe och ville ha lite hjälp i huset, så då packade vi in oss i bilen och åkte till Mellerud. Åkte hemifrån vid 16 och va hemma igen 21.40... haha, det tog några timmar.
Och tyvärr hade jag ju mina irriterande barn med mig. Tuva bara gnäller och bråkar om allt, hon är hungrig så får hon mat, sen helt plötsligt vill hon inte ha mat, sen när jag slänger maten blir hon arg och på mig och bara grinar och skriker för att hon ville ju äta mer...Åååh!!!
Sen skulle hon gå och hålla Ellinor i handen men ville inte utan skulle klättra på nåt staket och trillade självklart och fick en sår på knät som hon sedan skrek sig hysterisk över för hon ville ha plåster, nåt jag inte hade!
Och Hugo höll på i nästan 3 timmar med att försöka åma sig ur vagnen och vägra sova. Emma sa nog inte så mycket, vilket är tråkigt det oxå. Hon lever i sin egna bubbla... helt tyst och frånvarande.
Så tillslut fick vi ge upp och åka hem. Marcus och Alfred blev dock klara med bänkskivorna som tur va!!
Ja Tuva och Emma är helt jäkla hopplös nu för tiden. Allt ska pillas sönder, dras sönder, stampas sönder. Dom får nya saker, och det går sönder efter någon timma. Slutar dom inte omedelbart kommer jag och Marcus att packa ner varenda leksak i deras rum i lådor och ställa på vinden sålänge tills dom förstår att dom inte får göra så.
Tuva brukar inte var såhär, och jag får nog lägga lite av skulden på Emma. För när man frågar Emma så är det aldrig hon som gjort nåt.. utan alltid Tuva. Och det är ju lite konstigt eftersom dom leker ihop. Så det är nog dumt att ge Tuva skulden för allt... Tuva blir som förbytt när hon får nån att leka med. Som när Tuva och Emelie lekte i Tuvas rum i vintras när alla Tuvas Walliesar gick sönder, likaså när Tuva, Moa och Theo lekte för några veckor sedan försvann en till Wallies.. hennes prinsesskrona. Och nu den 1,5 veckan som Emma varit här har hur mycket som helst gått sönder! Nu senast för en stund sedan gick Tuvas pyjamaspåse sönder som hon fick när hon fyllde år.
Har ni några tips hur man ska göra? kollektivbestraffning, och vilken bestraffning funkar bäst? Hur får man en snart 3 åring och snart 6 åring att förstå att man inte får hålla på hur som helst. Går inte att ha dem i möblerade rum, inte ens på gräsmattan. Och mitt tålamod har nog försvunnit för länge länge sedan...
Alla säger att vi har sååå snälla fina barn, men nä jag tycker inte det. Och då undrar man ju hur andras barn är för såna barn skullle jag inte kunna leva med. Fast jag måse som sagt påpeka att den senaste 1,5 veckan har varit värre än någonsin. Tur att vi åkte till Vimmerby dom första semesterdagarna för nu skulle jag aldrig orka med dom. Vi försöker göra roliga saker för att visa att om man är duktig så får man tex. gå till mormor och bada eller följa med och fika.
jaja, nu har jag fått klaga lite. Tror att sömnbristen jag har gör saker och ting tusen ggr värre. Hugo ville inte sova igår kväll, vilket gjorde att jag blev galen. Tillslut somnade han i sin vagn. Sen tog Marcus honom och la sig i gästrummet så jag fick sova, men känner mig ändå helt slut.. Har varit väldigt varmt dom senaste nätterna och då har han sovit riktigt dåligt. Sen är ju Tuva morgonpigg till tusen, som igår när hon gick upp 05.00... suck!!
Nä nu ska jag ta en grinig Hugo o försöka få honom att sova så kanske man får lite lugn och ro!

1 kommentar:

Ulrika sa...

Tur att du har fredagen att se fram emot