onsdag 7 juli 2010

Hemma igen efter en underbar resa!

Hej Svejs!
Japp, hemma igen efter en underbar semester resa till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Kom i o för sig hem igår kväll, men har haft fullt upp hela dagen så jag har inte hunnit blogga..

I måndags gick vi upp tidigt...05.30 ringde klockan då va det bara att gå upp och packa det sista för 06.30 va det dags att åka. Dit resan gick jätte bra, barnen va nöjda och både Tuva och Hugo sov en stund..
Vi va framme i Vimmerby vid 11 tiden då gick vi direkt in i parken. Åh vilket ställe.. massor att titta på, tog över 270 kort.. haha..
Så här kommer en liten sammanfattning av alla figurer vi träffade i Astrids förtrollade sagor..

Lotta på Bråkmakargatan ( här spelade de in filmerna)

Dunder-Karlsson och Blom

Världens starkaste pippi

Pippi fick Tuvas nappar, som hon skulle göra nappsoppa på. Fast hon va allt jäkligt busig för hon ena dagen fick hon för sig att hon skulle kasta Tuva i havet så hon blev hajmat.. inte så jätte uppskattat av Tuva som började tokgråta!
Pippis pappa Efraeim, Fridolf, Prusseluskan och Kling och Klang!

Emma provrider Lilla Gubben

Emma på Hoppetossa
Madicken i Junibacken
Här är Karlsson och lillebror..
Emil och Ida
Kling och Klang
I Nils Karlsson Pysslings hus fanns det stora möbler, vi åkte även lite flotte och sprang på en sprallig Karlsson på taket!
Så hela måndagen va vi inne på ALV. Vid 17 tiden gick vi för att checka in i stugan och när vi gjort oss lite hemmastadda duschade vi och gjorde ordning oss sen åkte vi inte till Vimmerby och åt lite mat.
På tisdagen gick jag, Tuva, Emma och mormor Annica in i parken igen medan Hugo och Marcus tog sig en tur inne i Vimmerby!
Min stora tjej va hur duktig som helst och lämnade sin påse med nappar till pippi som vi planerat! Och istället fick hon köpa sig en pippidocka med Herr Nilsson på axeln!

På hemvägen stannade vi i Bullerbyn och Katthult, alltstå ställena där de spelat in filmerna!
visst är det sig likt i Bullerbyn


och även i Katthult!

När vi kom hem fick jag världens bästa överraskning. Min underbara Angelica (och Jonas såklart) skickade sms om att de fått en son.. en liten Benjamin! Fasiken vad underbart!! Han skulle födas den 13:e egentligen men tyckte att det va bästa att kika ut lite tidigare! Åh, längtar så efter att få se honom och krama om min bästa kompis Angelica... är så glad för hennes skull!

Idag har vi varit på kalas hos Emelie, min kusin Ulrikas dotter.. hon blev hela 3 år! Galet vad tiden går fort.

Snart fyller vår egna prinsessa 3 år, det märks på henne att hon börjar bli stor! Slutade ju med blöjor för ca 1 månad sedan, bara sådär. Efter att ha försökt i omgångar utan att lyckats för att hon blivit arg så struntade vi i det. Men så en dag så gick det hur bra som helst. Fast hon har fortfarande på natten och får nog ha det ett tag till.. för hon har ju som sagt slutat med napp oxå, och vi tar en sak i taget nu!! Hon har varit lite arg båda kvällarna som varit. Men det har ändå gått över förväntan. Jag trodde att hon skulle skrika sig till sömns om hon inte fick nappen, men nä det har gått bra hitills!!

Nu väntar sängen på mig, fast en macka får jag nog ta innan för magen kurrar! Imorgon är det en ny dag med en hel del att göra. Har inte haft någon ork nu i eftermiddag, men imorgon ska jag ta tag i grejerna igen.. måste ju bli ordning på torpet!

Inga kommentarer: