tisdag 11 maj 2010

Trött på sjukdomar och sjukhus

Nu får det va slut på sjukdomar.... Tycker att vi flänger till vårdcentralen och NÄL flera gånger i månaden...
Är det inte jag, så är det barnen.
Hugo har ju varit snorig, hade öroninflammation förra veckan. Och så ska vi ju till NÄL på måndag med honom för att han har för kort tungband, så det ska eventuellt klippas.

Tuva har ju en del krämpor. Hon äter ju mediciner för sin mage, så då är det ju kontroller och återbesök på det emellanåt. Sen får hon astma medicin när hon är förkyld.

Men nu då tillråga på allt så har vi de senaste 2 veckorna uppmärksammat att hon dricker mer än vanligt och kissar jätte ofta. Och så har hon luktat aceton ur munnen i ett par dagar. Så jag och Marcus diskuterade igår, och bestämde att jag skulle rådfråga sköterskan på BVC och detta gjorde jag. Och hon tyckte att jag omedelbart skulle ringa barnmottagningen för att få en tid, och på barnmottagningen ville de ha in Tuva så fort som möjligt för att ta prover så det va bara att lämna Hugo hos min mamma och hämta Tuva på dagis och åka till NÄL. Där stack de henne massor, lilltjejen blev alldeles svimfärdig av allt blod. Så tog de urinprov och lyssnade på hjärta, lungor, kollade öron och mun och klämde på magen...

De proverna vi hann få svar på visade inget, dock så upptäckte läkaren ett blåsljud på Tuvas hjärta... Men vi fick i alla fall åka hem, efter att bestämt att vi skulle ha telefonkontakt med läkaren på fredag. OM, hon nu inte blev sämre för då skulle vi åka tillbaks och ta nya prover.
På vägen hem ringde läkaren och sa att han hade fått svar på ett prov som visade någon infektion som kunde ha att göra med blåsljudet på hjärtat. Så han skulle skriva en remiss till Klin. Fys.. så ska de göra ett ultraljud på hjärtat och kolla mer noggrant.
Så vi får helt enkelt avvakta och se. Hon är ju inte sjuk, men man blir ju lite orolig ändå. Nu hoppas vi på att allt ser bra ut.

2 kommentarer:

Malin sa...

Åh fy, stackars er! Hoppas verkligen inte att lilla Tuva fått diabetes eller nåt annat jobbigt..!
Blåsljuden på hjärtat kan ju uppkomma på barn om de har en pågående infektion i kroppen o hjärtat får jobba hårt, då svischar blodet liksom väldigt fort genom hjärtat. Helt ofarligt... Sixten, vår 2-åring, påvisade detta när han hade 41 graders feber en gång.. Men jag förstår er - man blir helt genomsvett o nervös.
Ta hand om er o njut av era barn så får vi hoppas på det bästa!

Jessica Håkansson sa...

uscha mig det låter inget vidare...hoppas att det blir bra o ni får svar som ni vill ha. ta hand om er o en stor kraam