måndag 3 maj 2010

Måndag och sol:)

Efterlyser fortfarande recept på goda kakor!!
Tack Marita för receptet på Herman, ska faktiskt få en av min syster om ett par dagar:)
Och du Jennicka, hade du något gott recept på macarons?

Vad händer hos er denna soliga dag? Hemma hos mig så grejas det för fullt. Eller inte just nu, för nu tog jag en liten bloggpaus. Men annars så. Jag ska fortsätta fixa på övervåningen. Vika tvätt, dammsuga mm. Sen även ta en vända med dammsugaren på bottenvåningen.
Tuva är på dagis och leker:) och Hugo sover i sin vagn i dörröppningen vid altandörrarna.
Är sugen på att baka något gott som vi kan fika på sen när Marcus och Tuva kommer hem!

Sen i eftermiddag ska jag och Tuvisen ta en promenad tänke jag och fota lite bland alla vitsippor en bit bort på vägen! Helt underbart med sol, jag brände mig till och med lite i ansiktet när jag va ute igår... Men men, först är det inne arbete som gäller. Bara att fortsätta!

1 kommentar:

Jen sa...

www.kalasgott.blogg.se har lite olika recept på macarons och annat gott!
Jag gjorde chokladmacarons med smörkräm och dom var väldigt populära :)
Eftersom de oftast görs i häftiga färger och smaker så beställde ja hem det smaker och färger från http://borgebykryddgard.jetshop.se/

3 äggvitor
1/2 dl socker
190g florsocker
100g fintfint malen skalad mandel
2msk kakao


Gör så här
Vispa äggvitorna till ett skum. Rör ned hälften av sockret och vispa lite till. Tillsätt resterande socker och
vispa tills marängen blivit tjock och glansig. Färga ev. marängen med karamellfärg. Rör ihop den malda
mandeln med flocksockret. Vänd försiktigt ned marängen i mandelsockermjölet. Rör om så att smeten blir jämn och fin, men rör inte så mycket att macaronsmeten blir lös. Spritsa/klicka ut rudlar av smeten på bakplåtspapper- klädda plåtar, spritsa inte macaronerna för nära varandra. Låt macaronerna vila på plåten i 45 minuter. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 9-11 minuter. Fyll macaronerna med smörkräm tex.


smörkräm:
200g smör
3dl florsocker
1 urskrapad vaniljstång
1 äggula

krämen är det bara blanda tills det blir en jämn smet. Spritsa sedan ut och lägg ihop macaronerna :)

Fyllda macaroner håller sig i kylskåpet i ca 1 vecka, men om du inte fyller dem direkt så går det jättebra att förvara skalen i en förslutningsbar burk i rumstemperatur några dagar. Att förvara både ofyllda och fyllda macaroner i frysen går också toppenbra!


kopierade lite från kalasgott.blogg.se