fredag 28 augusti 2009

mysigt

Just nu sitter jag och myser i soffan med världens mysigaste små barn, Tuva och Melker tittar på pippi och äter vindruvor! Regnet öser ner... helt galet mycket regn!
Har haft massor med besök idag. Först kom Emelie och Mikael och tittade på kattungarna, sen kom Putte och hans poliskollega förbi i polisbilen! Och sen Melle och Liza. Marcus och Liza är just nu i Vbg och hämtar min bil från verkstaden! Sen skulle de hämta upp syster yster Maria.. hon ska sova här inatt för tidigt imorgon åker hon med oss till Ullared. Marcus ska ner någonstans i blekinge och köpa akumulator tankar så då släpper han av oss i Ullared så shoppar vi! Ska bli skoj, speciellt när det va så oväntat! Ikväll bjuds det på god köttgryta till middag, och kanske lite av mitt nybakta bröd! Receptet hittar ni här nedan..
Här kommer även bilder på de 4 "kastrullerna"



SIRAPSRUTOR

ca 32st

1 pkt jäst (50gram)
5 dl mjölk
3 msk sirap
100 gram rumsvarmt smör el. margarin
1 tsk salt
12 – 13 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR :
Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma mjölken till 37 grader. Rör ut i jästen, tilsätt sirap, smör, salt och nästan allt av mjölet. Arbete ihop till en smidig med ganska lös deg. För hand, eller i maskin. Jag använde maskin och körde degen ca 5-8 min. Pudra över lite mjöl och lägg över bakduk, låt jäsa ca 45 min. Ta upp på mjölat bakbord och dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangulär platta ca 1,5 cm tjock, ungefär lika stor dom din ugnsplåt. Lägg upp degen på smord ugnsplåt. Skär degen i små rutor. Nagga med gaffel och grädda i 225 grader ca 5-7 min eller tills bröden är gyllenbruna.

3 kommentarer:

Angelica sa...

Nu frestar du mig igen.... Möjligen inte någon liten hona? ;)

Malin Iveström sa...

eftersom de bara är 1 dygn gamla kan jag ej se könet än tyvärr!!

Angelica sa...

Hum, just det ja, kattexperten har talat... ;)