torsdag 27 augusti 2009

Höst?


Ja det är väldigt höstruggit idag.. mysigt på sätt och vis, men det är jobbigt när vädret inte vill bestämma sig helt. Tror att det skulle bli upp mot 25 grader nästa vecka igen..

Ja vad gör jag då? Har några muffins i ugnen som jag väntar på ska bli färdiga... då ska jag ta med dom upp till mamsen och fika lite. Tuva är där nu och leker en stund!
Dagis gick jätte bra idag med, och hon somnade i bilen hem precis som jag trodde. Jag passade på att fika med Jennie, Camilla och Ulrika på morgonen och sen handlade jag en massa mat! Nä fika om en stund som sagt... det är väl typ det som händer!


ÄPPLEMUFFINS

10 st stora muffins


Torra ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver

Blöta ingredienser:
125 gram smält smör (avsvalnat)
2 dl filmjölk
1 stort ägg

Fyllning :
3 normalstora äpplen
Kanel och socker
1 msk smör


GÖR SÅHÄR :Förbered fyllningen. Skala & finhacka tre äpplen och fräs på i stekpanna med en klick smör, kanel och socker. Låt svalna.Smält smöret och låt det svalna.Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda väl. Jag blandar även i fyllningen i den ”torra” bunken så fördelar sig frukten fint istället för att allt hamnar i botten. Rör sedan ner filmjölken i det avsvalnade smöret och tillsätt ägget sist. Blanda ihop de torra + blöta ingredienserna försiktigt. Det ska bara röras ihop slarvigt. Fyll muffinsformar nästan upp till kanten och ställ i en muffinsplåt. Grädda i 175 grader ca 30min.

( receptet och bilden är lånad från kryddburken.se)

Inga kommentarer: