fredag 29 maj 2009

syskonkärlek.. eller?

söta små systrar.. som tycker om varandra så mycket! Eller nja, de kommer allt varandra i luven typ 20 000 ggr om dagen. Mest är det gnäll Tuva som gnyr för minsta lilla, men även Emma kan vara en liten rackare ibland.

Blev inte som jag tänkt mig idag. Tänkte hinna med en snabb besök med Tuva på vårdcentralen innan jobbet.. men fick istället ringa och säga att jag inte kom alls pga. att vi fick åka upp till NÄL. Orsaken är att hon har fått vårtor i rumpan, stackars lill tjejen. Såg en för ca 2 veckor sedan, men så igår när jag bytte på henne räknade jag till hela 14 st... Så jag kände att det va bäst att kolla upp det. Och varför de finns där, hur de kommit dit, och hur man behandlar va svårt att få svar på. 4 olika läkare (vårdcentralen, 2 barnläkare och en från hudmottagingen) och 1 sköterska kollade henne, men blev hemskickade då de sa att det var vårtor alt. kondylom. Ska tillbaks om en månad om det nu inte blir avsevärt mycket värre, börjar blöda eller att hon får svårt att bajsa. Men det är lite jobbigt att få svaret att ens 20 månaders dotter kan ha en könssjukdom. Fick diskutera ifall hon kan ha utsatts för sexuella övergrepp, men då jag absolut inte tror något sådant la de inte ner så mycket tid och energi i det. De trodde mer att det kunde vara vanliga vårtor, som man har på händerna/fötterna.. som någon haft och som då smittats till Tuva som fått dem i rumpan. Men för att testa skillnaden mellan sjukdomarna va det tvugna att söva henne för att ta bort en vårta, och det kändes onödigt då hon inte har så stora besvär av att de sitter där, än så länge i alla fall. Men blir det värre så ska vi som sagt återkomma, och de ska då överväga behandling, eller att operera bort dem under narkos.

Resten av dagen har vi varit ute och haft det skönt i solen. Grävmaskinen, gruset och alla saker som behövs till dräneringen har kommit, så det va bara att köra igång! Marcus och hans bror grävde på baksidan.. och jag fick uppdraget att fixa middag. Och oj vad lättvindigt jag gjorde det. Gårdagens mat som låg i matlådor, plus onsdagens middag... rester är bra ibland!
Sen fick jag ett ryck och bakade äpplemuffins och kladdkake muffins.
Imorgon fortsätter de att gräva och dränera.. är typ det som händer här i helgen! Men då Tuva är totalt livrädd för grävmaskinen, eller allt som låter för högt så blir det nog en pärs att vistas hemma. Tur att mamma är ledig så de kan leka där. Tog mig 1 ½ timme att få henne att sova ikväll, pga att de grävde på baksidan. Hon skakade så rädd var hon... stackars mammas lilla älskling!!

Oj det blev långt det här.. återkommer imorgon!!

Inga kommentarer: