lördag 26 februari 2011

Jag förstår knappt att det har hänt...

De senaste 3 dagarna har jag levt som i en bubbla, skolan i fokus till 100%... bara hem för att sova, sedan upp igen och iväg...

För er som inte hängt med så ska jag ta allt från början...
I november skickade jag in ansökan till Bageriutbildningen i Göteborg, men fick tyvärr beskedet att jag inte kom in pga platsbrist. Bara att acceptera!
Men så förra veckan skickade jag ett mail till dom ansvariga för utbildningen för att höra med dem, vad jag skulle göra för att lättare att ha chans att komma in i augusti. Fick då svaret att jag inte kommit in pga att jag redan gått ut gymnasiet med betyg. MEN... att dom kanske, möjligtvis... dom ville inte lova nåt. Men kanske, kanske kanske... fanns det någon som skulle hoppa av och då frågade dom om dom fick höra av sig till mig och ja, självklart skrev jag tillbaks.

Så i tisdags vid 15.30 tiden ringde telefonen.... med beskedet.. Jag kom in!! Vilken chock.. vilken lycka men ändå en stor klump i magen. Fick papper och schema skickat till mig på mailen. Hur fan skulle jag lyckas med detta? Vissa lektioner börjar redan kl 6.15 i Göteborg... asså det är helt galet!

Men jag tog tjuren vid hornen och åkte till Göteborg i onsdags morse för att ha mina första lektioner. Och nu 3 dagar senare sitter jag här hemma i soffan och pustar ut överlycklig för att det är helg. Vilken vecka...
Kastas rakt ut i verkligheten. Från soffan ut i arbetslivet på 2 röda!!
Som sagt, schemat är kämpigt med 2-3 tidiga mornar.. och lika många kvällar jag slutar runt 18.
Men fy vad roligt det är!
Jag läser kurserna, Bageri A,B och C, Konditori A och B, Livsmedel och Livsmedelshygien. Allt detta på 38 veckor.
I onsdags hade vi första lektionen i konditori, då fick vi baka småbröd (småkakor som tex. drömmar, bodnkakor, pralinkakor, chokladsnitt mm)
Torsdags bakade vi 5 olika sortes mazariner med olika fyllningar och toppingar och igår fredag bakade vi vitt bröd ( barkis, frallor, formbröd, gifflar, snoddas, ostbräck mm)

Det är jätte roligt att baka, men oj så svårt och vad mycket att tänka på. Inte bara att slänga ihop en deg och sen baka ut den...
Men nu har jag shoppat en pärm med plastfickor så imorgon ska jag renskriva mina anteckningar och få ordning på allt!!

Jag kommer verkligen satsa allt jag kan på att få bra betyg i den här utbildningen. Det enda som tar emot är allt tid man missar med familjen.
Hade först tänkt att pendla med bil, men har nu köpt ett busskort på 30 dagar så jag kan åka hur mycket buss, tåg och spårvagn som helst. Och det är lite skönare att slå igen sina ögon på bussen än att sitta på helspänn när man kör till o från Gbg!

Ja dyrt blir det i alla fall. Men det får man väl stå ut med. Fick köpt 2 uppsättningar med bagarekläder för 1200:-, busskortet för 1500:-, lunchkuponger så man kan käka i skolan 370:- och böcker 1000:-.....

Det är skönt med helg i alla fall så man kan njuta av att bara vara.. sova länge på morgonen... fick sova till 9.30 idag, välbehövligt!
På måndag går jag 17-22 i skolan, så jag ska bara gosa med Tuva och Hugo hela dagen tills det är dags att åka ner till skolan! Så sover jag hos Cattis och Henrik den natten och går i skolan hela tisdagen så åker jag hemåt igen på tisdag kväll!

Har beställt en ny mobil oxå, en HTC Desire HD... så snart kan jag kanske blogga från mobilen så då kan ni få lite roliga bilder på allt jag gör på dagarna:)

Ikväll blir det god mat och Melodifestivalen... lär somna i soffan för jag är trött igen!
Vi hörs kanske imorgon.. KRAM

Inga kommentarer: