onsdag 13 juli 2011

Äntligen fått lite svar...

Hej hopp allihopa!

Onsdag är det, på vädret skulle det bli strålande sol och 19 grader... men ute är det mulet:( Jaja vi får se hur det blir det med.. Igår va det ju riktigt skönt. På eftermiddagen när Tuva och Hugo va hos mormor och lekte la jag mig i hängmattan och lyssnade på musik i solgasset.. och somnade:) Riktigt skönt!!

Annars så pratade jag en hel del i telefon igår.. fick provsvaren på oss andra i familjen.. och jag och Marcus och min systerson Hampus är oxå smittade. Vi har fått EHEC... precis som Hugo.
Både bra och dåligt kan man väl säga om att jag och Marcus inte blivit sjuka, för man kan bära smittan utan att ha symptom.
Vi har inte fått provsvaret från Tuva än.. men det skulle komma under dagen.

Vad är EHEC då för er som undrar?

EHEC är en tarmbakterie. I Sverige rapporteras cirka 300 fall bland människor varje år.
Smitta kan överföras vid kontakt med djur. Köttfärs, opastör-iserad mjölk, grönsaker & vatten är exempel på livsmedel som kan vara förorenade med avföring från t.ex. nötboskap.

Sjukdomen har främst associerats till en blödande grovtarmsinflammation (hemorragisk kolit). I sjukdomsbilden kan dock ingå såväl oblodiga som blodiga diarréer, sönderfall av de röda blodkropparna och njursvikt (hemolytiskt uremiskt syndrom – HUS), andra koagulations- och blödningsrubbningar samt neurologiska symtom. Sjukdomen går normalt över inom en vecka. Hos cirka fem procent av patienterna (framför allt barn under fem år och gamla) utvecklas HUS, som uppträder inom två till 14 dygn. Njurarna skadas med njursvikt som följd. Trombocyterna, ”blodplättarna”, kan sjunka så lågt att blödningar uppträder. HUS kräver ofta intensivvårdsbehandling och dialys. Man kan vara bärare av EHEC utan att ha symptom.


EHEC är allmänfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen. Man är därför skyldig att följa de förhållningsregler sin läkare ger.

Ja så ligger det till. Som ni förstår är detta en ganska smittsam sjukdom, speciellt då vi inte hade en aning om att Hugo hade det. Nu är vi super noga med handhygienen och spritar oss så fort vi varit på toa eller innan vi lagar mat. Annars kan vi faktiskt börja leva som vanligt. Helst undvika att ha kalas och laga mat till andra.
Vi har ju som sagt aldrig haft kassa magar, men det har ju Hugo därför har vi nog blivit smittade av honom vid blöjbyten eller då vi bäddat rent i hans säng. Men nu är Hugos mage oxå mycket mycket bättre.
På måndag ska vi ta nya prover så att vi kan kontrollera så att smittan försvunnit. Det är ganska så många i våran omgivning som fått testa sig eller ska testa sig.. och är det någon av er mina vänner som har några frågor kring detta är det bara att slå en signal till mig så ska jag försöka svara på era frågor.
Har ju inte velat skriva det här på bloggen eller på facebok pga. sekretessen. Så vill ni vara snälla att INTE prata för mycket om det här med era nära och kära. Vi har haft bekymmer med TTELA redan som bara gottar sig i denna nyhet att EHEC finns i Trollhättan.. Hugo va fram till igår ( nu är vi ju 4 st) som hade EHEC i hela regionen.. så det är en ganska ovanlig sjukdom. Men han kommer bli frisk och det är vi väldigt glada för!!

Idag måste jag åka och handla mat. Men har ju ingen bil så jag får snylta lite på syster eller mamma...

Jaja ha det gott allihopa!!

Inga kommentarer: