fredag 3 juni 2016

Nyopererad..


Ja, här ligger man i soffan som en säl och kan knappt röra på sig. Det är snabba vändningar i livet.
I lördags kväll var vi ute och åt och drack goda drinkar med bästa vännerna Ullis och Erik.
Dagen efter var det mors dag, då hängde vi hos syrran och fikade lite. Vi hade två bilar i stan så vi tog varsin hem.
På väg hem i bilen fick jag jäkligt ont i magen, fick knäppa upp byxorna och lossa lite på bältet men det släppte inte. Det var med nöd och näppe jag kunde köra hem. Väl hemma fick barnen bära in sakerna medan jag la mig på soffan och ringde Marcus och grinade för att jag hade så ont, stackaren fick väl panik.
När han kom hem beslutade vi att han skulle köra upp mig till akuten.
Ja och där hamnade jag i 6 timmar tills det tillslut kom en läkare som snabbt beslutade att jag skulle akutopereras.
Blev inlagd men fick permission över natten ( mitt val)
Kl 6.45 på måndag morgon var jag åter tillbaka på NÄL för att förberedas inför operation. Duscha 2 ggr sen byta till operations kläder. Fasta gjorde jag oxå så jag fick dropp..
Träffade läkaren som undersökte mig igen och pratade lite. Då operation varit stängt veckan innan och inte öppnat helt visste han inte om det gick att ordna en operation samma dag, men han skulle göra sitt bästa. Jag hade bunkrat upp med ipad och så jag tänkte att jag och Netflix fick hänga resten av dagen..
Men redan 12.40 kom sköterskan in och sa att jag skulle gå på toa en sista gång och sedan skulle hon rulla ner mig på operation.
Då slog hjärtat lite extra.. jäklar va nervös jag var.
Ner och bytte säng, satte nålar fick mediciner och vips så sov man.

Vaknade runt 15.30 och var klarvaken. Efter en stund blev jag kissenödig men samtidigt jäkligt illamående. Så jag fick lite mediciner mot det och somnade en stund till. Kom upp till avdelningen igen vid 17.30. Då kom Marcus och barnen och hälsade på. Tyvärr var jag inte i så bra skick då, vit i ansiktet, ont som tusan och så spydde jag grön galla.
Fick äta lite kvällsmat men fick inte i mig något, fick nytt dropp istället.
Sov inte super på natten men lyckades med hjälp gå på toa mitt i natten. Men jäklar va skakig man var.



Fick i mig frukost och så gick läkaren ronden. Han berättade hur operationen gått, men att vi skulle ses efter han gjort ronden så skulle han berätta mer.

Det han hade gjort var att med titthål gått in i magen på 3 ställen, hittat chokladcystan på vänster äggstock som jag vetat om sen innan. På den cystan satt en gulkroppscysta som sprack. Samt att han skrapade bort endometrios på urinblåsan.

Så min diagnos är helt enkelt Endometrios. Skönt på sätt o vis att veta vad det beror på, jobbigt då det inte finns något som "botar" sjukdomen utan bara håller symptomen i schakt/borta.
Kommer sätta in en hormonspiral om några veckor som ska dra ner mitt östrogen i kroppen, vilket jag har överproduktion på.
Hoppas på att det blir bättre. Ska på återbesök i september för att se om det blivit bättre.

Fick åka hem efter lunch på tisdagen, men jäklar va risig jag var. Marcus fick köra mig i rullstol till bilen. Väl hemma fick jag svinont och grät.. och att gråta och ha ont i magen gör att man får ännu ondare.
Mycket värktabletter, värmedyna blir det.
Är nog först idag som jag känner mig bättre faktiskt. Har orkat vara uppe mer, gått och plockat lite hemma.

Inga kommentarer: